- Štítky blogu
- Borovice 2
- Borovice 1
- Borovice 4
- Borovice 3
- Borovice 5
- střih buků
- rašení buků
- Borovice 6
- modřín picasso
- modřín kaskáda
- Borovice 7
- modřín trojskupina
- Zenkou-ji
- letní střih buků
- rašení modřínů
- Yushien garden 2
- Nanzen-ji
- Joujuu-in
- Yushien garden1
- bonsaje
- zahrada
- střih pupenů buku 2
- seminář tušové malby
- podlepování kaligrafických děl
- Tófukudži
- zahrada v květnu 2019
- Yushien garden
- Střih pupenů buku 2
- zahrada v květnu 2019 - 2
- jiné
mám zájem o zasílání
- Úvod
- BLOG
- KALIGRAFIE A TUŠOVÁ MALBA
- Podlepování kaligrafických děl
Podlepování kaligrafických děl
Když jsem před 10 lety poprvé zažil podlepování s kaligrafem Izanem Ogawou, nadchlo mne to, zároveň však ujistilo, že nejde o právě snadný proces. Ručně rozmíchaný rýžový škrob jsme nanášeli na namočené kaligrafické dílko, poté přiložili podlepovací papír a důkladně vymačkávali jak přebytečnou vodu, tak vzduchové bubliny vlhkou utěrkou. Někomu se proces vedl lépe jinému hůře.
Po objednání speciálního podlepovacího papíru z Japonska v letošním roce se mi nabídla jednodušší možnost. Využití již připraveného papíru, který "nažehluji" podle druhu papíru a také velikosti buď přímo na dílo nebo na dílo po jeho navlhčení. Po zkušenostech z prvního "ručního" podlepování jsem měl z nového procesu určité obavy, a proto jsem neváhal a vše vyzkoušel. K mému překvapení je výsledek více než dobrý a mohu ho všem doporučit.
Detailní fotografie podlepování přikládám do fotogalerie.
Nyní k procesu samotnému.
Pro malá díla do rozměrů 10x15 cm můžeme použít malý podlepovací papír modrý nebo žlutý. Dílo nemusíme navlhčovat a podlepovací papír můžeme rovnou nažehlit.
U větších děl, kde použijeme podlepovací papíry ka0169, ka0168, ka0171, ka0167 nebo ka0170 je vhodné dílo rozprašovačem navhlčit a teprve poté zažehlit podlepovací papír.
Pro všechny podlepovací práce je společné, že dílo musíte podlepujete "zezadu", tedy na podložku nejprve položíte dílo (originálem na podložku) a poté "zezadu" podlepovací papír na dílo. Je také vhodnější, pokud je papír díla větší než podlepovací papír, abyste ho v celé ploše zažehlili do díla a ne k podložce.
Před zažehlením také doporučuji připravit dvě hladké papírové (plastové) desky, mezi něž podlepené dílo ihned po zažehlení vložíte a omezíte tak jeho zkroucení. Pokud potřebujete dílo následně oříznout do požadované velikosti (např. rámeček na stěnu), můžete tak kdykoliv učinit (vhodnější je to po vychladnutí, cca za 15 min).